Parkiranje u Osijeku bez strategije i sustavnih rješenja

Osijek, 21. kolovoza 2025.


Kaos i nered zavladali su otkako je u Osijeku od prosinca 2024. parkiranje besplatno. Parkira gdje tko stigne, a pronalazak slobodnog mjesta ravan je dobitku na lutriji.


Noćna je mora stanovnika osječkih četvrti, naselja i ulica Donji grad, Sjenjak, Vijenac Ivana Meštovića, Ružina, Anina, Sljemenska ulica, Vijenac Petrove gore, Ulica Ljudevita Posavskog... ma gotovo i svih drugih, pronaći slobodno parkirališno mjesto. Automobili su osim na obilježenim parkirališnim mjestima parkirani i nepropisno, uz rub kolnika, na samom kolniku, na zelenoj površini, igralištima... Problem se vuče već godinama i za sada se ne razaznaje rješenje, štoviše, strahuje se kako bi moglo biti i gore.


Prema posljednjem popisu stanovništva, Osijek ima nešto više od 96.000 stanovnika, a u isto su vrijeme registrirana 43.473 automobila, što znači da na 2,2 stanovnika dolazi jedan automobil. Već taj broj sugerira kako je parkirališnih mjesta jednostavno nedostatno, premalo ih je, da bi se izbjegla gužva.


Prema podacima Policijske uprave osječko-baranjske u Osječko-baranjskoj županiji registrirano je ukupno 151.070 raznih vozila. Najviše je osobnih automobila - 110.518. Usto, registrirano je i 12.585 teretnih i radnih vozila, 11.944 traktora, 7525 priključnih vozila, 3384 motocikla, 3136 mopeda, 1647 radnih strojeva, 225 autobusa, 63 četverocikla i 24 laka četverocikla te 19 kombiniranih automobila.


Osijek ima 96 tisuća stanovnika i više od 54 tisuće vozila


Na području Grada Osijeka registrirano je ukupno 54.166 vozila. U taj broj pripadaju sve moguće vrste vozila, a najviše je osobnih automobila - 43.473. Također je registrirano 5436 teretnih i radnih vozila, 1493 priključna vozila, 1297 motocikala, 994 mopeda, 935 traktora, 335 radnih strojeva, 165 autobusa, 19 četverocikala i devet lakih četverocikala te deset kombiniranih vozila.

Prava je lutrija pronaći slobodno parkirališno mjesto u središtu grada Osijeka, posebno u večernjim satima, što zbog radova, što zbog broja automobila, večernje parkiranje izaziva glavobolju stanarima prilikom povratka sa posla, iako imaju plaćeno parkirališno mjesto u dvije najbliže ulice, a još više posjetiteljima popularnih kafića i događanja. Značajan je problem nedostatno osvjetljenje parkirališta u središtu grada pa zbog toga dolazi do čestih oštećenja vozila, a počinitelji se nerijetko udalje bez bez ostavljanja poruke i grižnje savjesti na oštećeno vozilo sugrađana.


Implementacija novog sustava parkiranja do kraja 2025. godine

Grad Osijek upravo provodi Internetsko javno savjetovanje o Nacrtu Odluke o javnim parkiralištima na području grada. Savjetovanje je otvoreno do 27. kolovoza 2025.


Komunikacija koju je grad Osijek pokrenuo kako bi dobio povratne informacije i prijedloge građana za kvalitetnije organiziranje parkiranja prije svega je kasno pokrenuta, kada su već otkrivena gotova rješenja naplate parkiranja. Kupovina dodatne pameti služi isključivo kako bi se još jednom bacio pijesak u oči građana, no bez uvažavanja njihovih stvarnih potreba.


Projekt implementacije novog, visokotehnološkog sustava za kontrolu i naplatu parkiranja, po principu “ključ u ruke“ najmodernijeg takvog projekata u Hrvatskoj, kako navodi gradska uprava, uključuje od prodaje karata do automatizirane kontrole naplate. Centralna aplikacija omogućuje povezivanje svih kanala prodaje u realnom vremenu, uključujući SMS, mobilnu aplikaciju, web trgovinu, automatske parkirne aparate na terenu te blagajne GPP-a. Novom odlukom predviđa se i podjela naplatnih zona u tri kategorije: 0. zona (tamnosiva), I. zona (plava) i II. zona (zelena), te 15 minuta nenaplaćivanja parkiranja (do sada je bilo do 10 minuta). To je ukratko sve od novog sustava parkiranja.


Kako smo izgubili razum ili u očekivanju Godota


Građane Osijeka prije svega zanimaju pitanja cijena parkiranja, “povlaštenih” stanarskih mjesečnih karata i/ili komencijalnih parking karata za obrtnike i tvrtke koja ostaju i nadalje otvorena, a odluka nedefinirana. Za ponadati se kako građani neće doživjeti još jedan šok novim cijenama parkiranja.


Svima je potpuno jasno i vidljivo povećanje broja vozila na cesti, a njih treba i parkirati pa stoga parkiranje u Osijeku mora dobiti nova sustavna rješenja oko planske izgradnje javnih gradskih garaža u svim gradskim četvrtima, ali od takvog konkretnog plana i projekta niti slova (načelno je istaknut tek Vijenac Murse), već se ponovo spominju dnevne parking karte tj. brutalno kažnjavanje građana, kojima je bivši koncesionar plaćao troškove radnika, pa je onda takav model represije dobrodošao i nadalje.


Izgubljeni građani ne znaju što se događa, kao u Becettovoj drami “U očekivanju Godota”, a ponovo će dobiti ista nakaradna rješenja, proširenje zona naplate parkiranja uz povećanu cijenu i pojačane sankcije za zaboravne. No problemi će ostati  isti, a to je kronični nedostatak parkinga i bezidejnost gradske uprave u rješavanju problema kako oko prometa u mirovanju, tako i onih još važnijih tema posebno strategije urbanizma i od zatrpanog grada uskih ulica kreirati novim urbanističkim rješenjima grad po mjeri čovjeka.


Kako stvari stoje Osječani će se još načekati hrabrog iskoraka čelnih ljudi zapuštenog grada u cilju realizacije novog modernog grada-slavonske metropole.

Do nekog odvažnog i smislenog rješenja ostaje nam samo nada i strpljenje.


Zlatko Dernaj