AFERA KORIDOR Vc
Posljednjih 5 km nedovršenog dijela autoceste A5, hrvatskog dijela Koridora Vc u duljini od 88,6 kilometara, koji povezuje srednju Europu s Jadranom te je od strateške važnosti za prometnu povezanost i gospodarski razvoj Slavonije, gradi se već pune dvije godine s još uvijek nepoznatim datumom završetka i otvorenja.
Posjet potpredsjednika Vlade i ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića Osijeku i Baranji uz obilazak radova u petak 25. srpnja, trebao je umiriti javnost i otkriti datum svečanosti puštanja u promet gotovo završene autoceste, no umjesto ranije najavljenog rujna, sve se prolongira za listopad 2025.

Moramo se podsjetiti kako su radovi na autocesti A5 ("Slavonska autocesta" ili "Slavonika") započeli davne 2005. godine, na inicijativu tadašnjeg župana OBŽ i saborskog zastupnika Branimira Glavaša, a već 9. studenog 2007. otvorena je dionica Sredanci–Đakovo u duljini od 21 km, te je 17. travnja 2009. otvorena dionica Đakovo – Osijek (32,5 km). Nakon više godina izostanka radova uslijed političkih promjena, dionica od čvora Osijek do čvora Beli Manastir otvorena je u prosincu 2022. godine.
Neobjašnjivo je zbog čega radovi na samo 5 kilometara u slavonskoj ravnici traju 2 godine za koje vrijeme se izgradilo 21 i 32,5 kilometara iste autoceste.

Upravo smo zbog toga istražili tijek i operacionalizaciju epskih radova, kako bi za razliku od političkih hvalisavaca pokušali građanima naći suvisli odgovor i možebino opravdanje aktera ovog neshvatljivog kašnjenja.
Ugovor o izgradnji ove dionice, duge 5 kilometara, potpisan je još u kolovozu 2023. godine, a vrijednost radova iznosi približno 46 milijuna eura. Projekt je sufinanciran sredstvima Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD).
Izvođač radova na završnoj dionici autoceste A5 (Koridor Vc) između Belog Manastira i granice s Mađarskom je tvrtka Osijek-Koteks d.d.

Svi radovi trebali su biti završeni za 18 mjeseci krajem 2024. godine, no nakon višestrukog prolongirana završetak radova treba uslijediti krajem srpnja, nakon čega slijedi tehnički pregled i ishođenje uporabne dozvole. Otvaranje dionice za promet predviđeno je prema riječima ministra Butkovića (ako dionica prođe tehnički pregled) u listopadu 2025. godine.
Glavni razlog kašnjenja tehnička složenost
trase i značajna infrastruktura
Radovi na posljednjoj dionici autoceste A5 (Koridor Vc) između Belog Manastira i granice s Republikom Mađarskom suočili su se s kašnjenjima zbog nekoliko ključnih faktora.
Iako dionica ima samo 5 km, izuzetno je tehnički zahtjevna. Najveći izazov predstavlja vijadukt Karašica, dug 318 metara, koji premošćuje rijeku Karašicu i međunarodnu željezničku prugu. Osim toga, na trasi se nalazi osam objekata, uključujući nadvožnjake i mostove, a nasipi dosežu visinu do 14 metara, što je zahtijevalo ugradnju oko 600.000 kubika materijala.
Projekt uključuje izgradnju devet objekata, uključujući vijadukt Karašica, nadvožnjake i mostove, što dodatno povećava složenost radova .
Radovi, vrijedni gotovo 46 milijuna eura, financiraju se sredstvima Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD). Ugovor s izvođačem, tvrtkom Osijek-Koteks, potpisan je 31. kolovoza 2023., s predviđenim rokom izvođenja od 18 mjeseci.
Koridor Vc u Mađarskoj završen,
u Hrvatskoj još 5 km, a u BiH ni polovina
Prema najnovijim informacijama, radovi na završetku autoceste A5 su u završnoj fazi. Završeno je asfaltiranje, postavljanje prometne signalizacije i uređenje okoliša. Tehnički pregled i dobivanje uporabne dozvole očekuju se u kolovozu, a puštanje dionice u promet planirano je za listopad 2025.
Ova dionica predstavlja posljednji segment hrvatskog dijela Koridora Vc, čime će se omogućiti direktna veza između Osijeka i Budimpešte, skraćujući vrijeme putovanja na manje od dva sata.
Puni smisao ovaj koridor će imati završetkom autoceste kroz Bosnu i Hercegovinu, što je posebno važno zbog luke Ploče, no na taj ćemo dio čekati još barem deset godina.
Tekst: Zlatko Dernaj / Foto: HINA, Pixsell
