Kada se festival kulture mora otvarati uz budno oko policije u modernoj, demokratskoj i tolerantnoj Hrvatskoj svakako treba vidjeti o čemu se tu uopće radi i zapitati koje se vrijednosti promoviraju na istom. Sam naziv festivala upravo otkriva društvene vrijednosti koje promovira i to one s lijevog političkog spektra i stranku koja se niti nakon 35 godina samostalne Hrvatske nije u svom nazivu uklonila riječ partija i posvetila se zalaganju za socijaldemokraciju nego i nadalje svojom retorikom radi podjele.

Prijepori oko festivala alternative i ljevice "Fališ" nastali su nakon zahtjeva Koordinacije braniteljskih udruga proizišlih iz Domovinskog rata grada Šibenika i Šibensko-kninske županije za prestankom i održavanja festivala, smatrajući da vrijeđa dostojanstvo i ugled Domovinskog rata i hrvatskih branitelja. Zatražili su tada da se festival prestane financirati iz gradskog proračuna, Turističke zajednice Šibenika i Ministarstva kulture i medija. Svoj glas protiv javnog financiranja šibenskog festivala "Fališ" podignula je i Koordinacija braniteljskih i stradalničkih udruga grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije.
Festival alternative i ljevice "Fališ" već 13 godina na tvrđavi Barone u Šibeniku, po riječima organizatora, jedinstvena je manifestacija koja okuplja pisce, novinare, povjesničare, umjetnike i aktiviste, nudeći publici prostor za razmjenu ideja i suočavanje s temama koje se često guraju pod tepih.
Publika je na ovogodišnjem izdanju između ostalog mogla razgledati izložbu 'Objektiv NDH' , predstavljavljene su knjige 'Srebrenica, 30 godina poslije' autora Dragana Popovića i Milivoja Bešlina, "Sutjeska: bitka svih bitaka“, Šimuna Cimermana i Krune Lokotara i dr.
Programski direktor spornog festivala Branko Sekulić poručuje kako "Nikoga ne tjeramo da misli isto!" i da im je cilj natjerati ljude na promišljanje grada kao humanističke tekovine. No, u isto vrijeme festival nameće postkomunistički pogled na državu uz njenu negaciju i stigmatiziranje posebno središnjim programom festivala izložbom "Objektiv NDH" i lažiranim činjenicama u filmu "Mirotvorac" implicirajući i namečući zločinački karakter hrvatskim braniteljima i Domovinskom ratu.
U suradnji s Javnom ustanovom Tvrđava kulture Šibenik, na tvrđavi Barone prilikom otvorenja festivala prikazan je dokumentarac Miroslava Sikavice “Glasnije od oružja” o ulozi domoljubne glazbe u političkim promjenama 1990-ih i Domovinskom ratu.
Film je već ranije prikazan u Šibeniku 20. svibnja 2023. u sklopu programa „H15 – 15 godina u našem filmu“ kojim Hrvatski audiovizualni centar obilježava svoj jubilej i promovira domaću filmsku produkciju. Projekcija u Art kinu u Kući umjetnosti Arsen održana je pred iznimno malim brojem zainteresiranih. Autor ove kolumne bio je nazočan istoj pa sam tada bio konsterniran etiketiranjem domoljubne glazbe od strane autora filma Miroslava Sikavice kao ratno huškačke te sam izrazio duboko nezadovoljstvo autoru u razgovoru koji je uslijedio nakon projekcije.
Tijekom Domovinskog rata nastalo je nekoliko tisuća domoljubnih pjesama, kojima njihovi autori progovaraju o ljubavi, solidarnosti, patriotizmu, zajedništvu, vjeri, obrani svojih vjekovnih ognjišta od agresora, pravu na miran život u slobodnoj i sretnoj domovini; pa je nametanje poruka političkim stigmatiziranjem vremena ponosa i slave, kao krivca za stanje u društvu 30 godina kasnije, zapravo propaganda unitarističkog jugonostalgičnog pogleda Miroslava Sikavice autora dokumentarnog filma “Glasnije od oružja” i još jednog pokušaja izjednačavanja žrtve i agresora te sugeriranje univerzalne krivice za ratni sukob '90-tih uz preoblikovanje povijesnih činjenica, što je ustvari pamflet i neupitna neistina.
Još je izražeženije nametanje jugokomunističkig političkog diskursa u filmu “Mirotvorac” redatelja Ivana Ramljaka po scenariju Drage Hedla, Ivana Ramljaka i Hrvoja Zovka, također dijela programa spornog ljevičarskog festivala, koji u svojim porukama pravi razdor u društvu jer putem nesretne pogibije načelnika policijske uprave Osječko-baranjske Josipa Reihl-Kira na policijskom punktu u Tenji 01. srpnja 1991., izvršavajući službenu zadaću naivnog pokušaja odgovaranja od neprijateljskog djelovanja i zaustavljanja združene agresije velikosrba i JNA u privatnom vozilu srpskog pobunjenika Mirka Tubića, autor pokušava izjednačiti okupatorske zločinačke horde i odvažne hrvatske branitelje u odgovornosti za ratni sukob.
Festival perfidnim balansiranjem programa organizatora modelom crno-bijelog svijeta nedvojbeno promovira nelustrirani totalitarni komunistički sustav i nasljeđe zločina tzv. antifašizma, a stvaranje moderne hrvatske države naziva trijumf (etno)nacionalističke volje.
Retro retorika neojugoslavenstva, mrzitelja hrvatskog nacionalnog identiteta i sociopolitičkog veličanja komunističkog sustava zapravo je demoniziranje svake Hrvatske države.
Kulminacija ljevičarske reorike festivala i njegove neokomunističke političke konotacije uz manipulaciju javnog mijenja je lekcija međunarodnoj zajednici na račun poimanja pravde. U isto vrijeme naslijeđa tzv. antifašizma, festivalom se glorificira i grli na brutalan i ciničan način bez ograde i spomena odgovornosti ili osude počinjenja najstrašnijih zločina totalitarnog komunističog režima posebno nad hrvatskim narodom.
Strateška odrednica kontroverznog festivala “Fališ” svakako je potpuna dehunanizacija kako Nezavisne države Hrvatske izložbom "Objektiv NDH", koja je bila okosnica svih 5 dana festivala i pomno odabranim prikazanim filmovima “Glasnije od oružja” i “Mirotvorac” koji svojim sadržajima kriminaliziraju Domovinski rat i hrvatske branitelje, a time organizatori jasno osuđuju, inkriminiraju i dezavuiraju današnju suvremenu državu Hrvata nastalu kao izraz gotovo plebiscitarne volje malog i ponosnog Europskog naroda.
Reinkarnacija Jugoslavije ne samo da nije moguća po velikosrpskom modelu, nego je bolesni apsurd oživljavanja i glorificiranja propalog totalitarnog jugoslavenskog komunističkog narativa u suprotnosti s Europskim deklaracijama te pozicioniranjem i strategijama suvremene Hrvatske države.

Stoga se nameće logičan zaključak kako su Koordinacije udruga hrvatskih branitelja Šibensko-kninske i Splitsko-dalmatinske županije u predmetnom slučaju dobri duh društva i zaštitnici hrvatskih nacionalnih vrijednosti i države te imaju pravilno stajališište kada od Ministarstva kulture i medija i od drugih institucija Republike Hrvatske traže prestanak financiranja javnim novcem festivala i protuhrvatskih provokatora koji pod krinkom umjetnosti difamiraju, diskreditiraju i inkriminiraju vlastitu državu.
Hrvatsku državu generacije su sanjale tisuću godina, slavna generacija hrvatskih domoljuba '90-tih taj san je pretvorila u stvarnost, no danas šačica takozvanih samozvanih liberalnih umnika i avangardnih „umjetnika” svakodnevno se natječe u izražavanju domomrzja, oikofobije, što su evidentni simptomi nerazumne nesnošljivosti, ksenofobije i patologije te daleko od činjenica i pameti.
Obrana vrijednosti patriotizama je stoga potpuno pozitivna i potrebna svakom uljuđenom društvu jer nema namjeru diskriminacije drugih, niti podrazumijeva djelovanje na uštrb drugih, već izgradnji i prosperitetu zajednice.
Zlatko Dernaj /Foto. facebook screenshot